Educació
secundària
- Educació Secundària Obligatòria (de 12 a 16 anys)
- Graduat/da en ESO
- 4 cursos: ESO1, ESO2, ESO3 I ESO4
- De 9 a 16:30h
Objectius de l’etapa
A l’etapa d’educació secundària, en què els alumnes entren a l’adolescència, els acompanyem en la formació de la personalitat i la presa de decisions.
- Construïm l’aprenentatge a partir de les pròpies experiències.
- Combinem diferents metodologies per tal que l’alumne sigui protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.
- Els guiem per saber, saber fer i saber estar.
- Respectem el procés maduratiu i la capacitat d’esforç.
- Potenciem l’autonomia de l’alumne i els hàbits de treball i estudi.
- Donem eines per encaminar l’orientació a l’ensenyament postobligatori.
Com treballem
Aprenentatge significatiu
En el treball de matèries i per projectes, els continguts curriculars apareixen contextualitzats. L’alumne és el protagonista i va avançant amb el suport del docent.
Es fa un treball competencial, manipulatiu i vivencial, on l’aprenentatge va acompanyat de sortides i xerrades relacionades amb els continguts treballats a l’aula.
Treball cooperatiu
La cooperació, el treball conjunt, la discussió en grup i el conflicte cognitiu ajuden a consolidar els aprenentatges, afavoreixen la cohesió de grup i fomenten valors com ara el respecte i l’autonomia.
Grups reduïts
A partir del primer cicle hi ha grups reduïts en llengües i matemàtiques per tal de fer un treball competencial més profund i més proper.
Projecte tecnològic
Incorporem les competències digitals en el treball de les matèries. L’alumnat d’ESO disposa d’un dispositiu electrònic com a instrument de treball que, d’una banda, facilita el treball per projectes i cooperatiu, i alhora els ajuda a agafar responsabilitat en l’ús de les tecnologies.
Materials de treball
Es combina el llibre de text, amb el llibre digital i els materials d’elaboració pròpia. S’utilitzen principalment dues plataformes: el Classroom i el Clickedu, a través de les quals es pot accedir als continguts i materials de les diferents matèries.
Fomentem l’interès per aprendre
Projecte filosofia 3/18
Pretén desenvolupar les habilitats del pensament com esbrinar, raonar, investigar, deduir, imaginar… per enfortir la capacitat reflexiva i creativa de cadascú. Treballem el diàleg filosòfic. Fem també filosofia a partir d’altres materials que provenen de l’art i el cinema.
Pla lector
La lectura és un eix transversal de l’Escola, és l’aprenentatge que ens dona accés al món.
Facilitem la lectura lliure i el foment del gust per a una lectura amb participació activa de professors, famílies i llibreters.
Hi ha un espai diari dins l’horari dedicat a la lectura en silenci. També hem creat un club de lectura i establim anualment contacte directe amb autors i il·lustradors.
Anglès i francès com a llengües estrangeres
A partir d’ESO3 s’ofereix la possibilitat de començar a cursar el Diploma Dual (High School Diploma), per obtenir simultàniament la doble titulació de batxillerat pròpia i del EUA.
Treball en valors, actituds i construcció del jo
Fem gestió i treball de les emocions. Consciència del propi jo i construcció de la personalitat.
Treballem les conductes, canvis i inquietuds pròpies de l’adolescència. Realitzem també un treball d’orientació cap a l’educació postobligatòria.
Escola verda
La nostra Escola està en un entorn privilegiat, que volem cuidar i integrar en els nostres aprenentatges. És per això que fem accions que ens ajuden a sensibilitzar-nos.
Com a escola verda potenciem els esmorzars saludables, el treball de l’hort, la sensibilització de l’estalvi d’aigua i energia, el projecte de reciclatge d’oli “Oliclack”, el projecte “Revolta” de bioeconomia circular (fer compost a partir dels residus orgànics), el projecte “Apilo” (recollida de piles usades) i d’altres accions que fan de l’escola una comunitat sensible a l’entorn.
Les Big Bands
Els alumnes tenen la possibilitat de fer classe d’instrument en grups reduïts al migdia. Aquestes agrupacions musicals actuen a les festes com Sant Jordi, la Festa de l’Escola i en activitats especials.
Sortides curriculars
S’organitzen sortides vinculades al treball de les matèries, que permeten contextualitzar i fer més vivencial l’aprenentatge.
Robòtica
Treballem les competències digitals i consolidem el llenguatge de programació i robòtica. S’estimula la creativitat davant la solució de nous reptes i projectes, i participem a la trobada territorial de robòtica “Robotseny”.
Trobades, certàmens i concursos
Els alumnes participen en trobades, certàmens, concursos i activitats que els motiven a complementar l’aprenentatge, per exemple:
- Certamen Infantil i Juvenil de Lectura en veu alta.
- Proves Cangur, un concurs matemàtic anual que s’organitza en més de 30 països a la vegada amb l’objectiu d’acostar les matemàtiques als mes joves.
- Concurs de fotografia matemàtica.
- Jocs Florals d’Escoles Coop (Federació de Cooperatives d’Educació de Catalunya).
- Barcelona Pensa, trobada de filoscoles per debatre i reflexionar sobre un tema en concret.
- Fòrum d’Escoles Verdes, trobades d’Escoles Verdes per compartir propostes, activitats i sensibilitats entorn de la sostenibilitat.
- Projectes Trams, realització de projectes i trobades col·laboratives amb altres escoles de la Fundació Trams entorn de diferents matèries.
Creem un ambient de convivència
Cooperatives d’alumnes
El treball dels valors cooperatius i l’emprenedoria s’inicia a ESO2 i es continua fins a ESO4. La cooperativa d’alumnes realitza activitats per obtenir beneficis, una part dels quals va destinat a finalitats socials.
Festes tradicionals i celebracions
Les activitats festives són un eix transversal important per a tota l’escola que afavoreix la cooperació d’alumnes de diferents edats i ens vincula amb les festes i tradicions populars del nostre territori.
Activitats intercicles
Estableixen vincles i referents entre les diferents etapes i fomenten la cohesió dins el centre. Per exemple la Festa Recreativa (ESO-Cicles), la Setmana de la Ciència (ESO-Batxillerat), Fer palmes (ESO-EP-EI), Jornades Culturals (EP-ESO)…
Colònies - Viatge
Tots els cursos fan colònies i ESO4 un viatge durant el tercer trimestre, en què es treballen valors culturals i de convivència, i es reforcen els vincles entre els alumnes i la cohesió de grup.
Intercanvis
Permeten la descoberta de noves cultures i fomenten l’ús de llengües estrangeres dins d’un context real. Reforcen valors com la generositat, l’autonomia, la responsabilitat i el respecte.
L’alumnat d’ESO3 que fa francès com a segona llengua estrangera realitza un intercanvi cultural a Lannion (Bretanya francesa).
Servei comunitari
Projecte de voluntariat en què es treballen valors com la solidaritat, el respecte, la generositat. Promou la iniciativa dels alumnes, que s’impliquen de manera activa a tasques socials i ajudes a tercers.
Projecte “Tots junts”
Participem en activitats culturals i esportives que organitza l’Ajuntament de Llinars per promoure la relació entre els centres educatius del municipi.
Bons hàbits alimentaris
Es treballen diàriament en tots els àpats que fem a l’escola. A l’hora de dinar, el menú és equilibrat, amb menjar ecològic de km 0 i fet a la mateixa escola.
Els mestres també hi són presents en aquest espai de migdia i, per tant, donen continuïtat al projecte educatiu del centre.
Atenció a l’alumnat
Tutoria
Fem un seguiment personalitzat de l’alumne, i cada curs té tres tutors i un cotutor.
Dediquem una hora setmanal a la tutoria de grup per treballar la cohesió de grup, l’educació emocional, el control de les feines i aspectes organitzatius del curs. També fem tutories individualitzades amb cada alumne per orientar, reforçar o reconduir actituds.
Tutoria de matèria
Espai dedicat al reforç o ampliació de continguts treballats a la matèria en grups reduïts. Així, el professor de cada matèria pot orientar i ajudar l’alumne/a més fàcilment a cercar els recursos necessaris per afrontar, millorar i aprofundir els continguts curriculars mitjançant estratègies d’aprenentatge i organització pròpies de cada matèria.
Atenció a la diversitat
Fomentem el model inclusiu, que permet a tots els joves desenvolupar al màxim les seves capacitats des d’una atenció personalitzada. Comptem amb l’orientació de l’equip psicopedagògic de l’escola i amb el recolzament a l’aula de professorat de suport.
Treballem amb diferents metodologies i models organitzatius que permeten atendre la diversitat, com l’aprenentatge significatiu i per projectes, així com els grups reduïts, desdoblaments i els reforços dins i fora de l’aula.
En el treball de les matèries acollim les diversitats a l’aula, propiciant diferents agrupacions per tal d’oferir el suport i les ajudes adequades a cada alumne.
El DAI (Departament d’Atenció a la Inclusió) de l’escola, compta amb el suport de l’EAP (Equip d’Assessorament Psicològic) del Departament d’Educació, i amb un servei de logopèdia. A més també tenim contacte amb diferents especialistes externs que ens ajuden en la tasca educativa.
Comunicació amb les famílies
S’estableix una comunicació continuada amb les famílies a través del dia a dia, l’agenda, els informes trimestrals personalitzats i l’atenció telefònica o el correu electrònic. Al mateix temps, es realitzen diferents trobades al llarg del curs entre família i tutor per fer el seguiment de l’alumnat i consensuar estratègies d’orientació i millora.
Menjador
Menús revisats per dietistes i nutricionistes.
Transport escolar
Consulta aquí rutes, horaris, quotes, etc.
Batxillerat Dual
La doble titulació de batxillerat del sistema espanyol i nord-americà.