Cercar:

Treballar i fomentar la lectura i l’escriptura és un dels principals reptes que tenim les escoles avui en dia, ja que és la base de qualsevol aprenentatge. 

La comprensió lectora és clau per al desenvolupament acadèmic i personal, i imprescindible per fomentar el pensament crític, que ens ajuda a créixer i evolucionar com a societat.  L’escriptura, per la seva part, ajuda a construir una dimensió humanitzadora.

Per despertar la curiositat, les ganes d’aprendre i de conèixer el món de les noves generacions, cal dotar-los d’una bona comprensió lectora i inculcar-los el gust per la lectura i per la cultura en totes les seves formes. En altres paraules, cal acostar-los a tot allò que els farà éssers crítics i lliures. 

Hi ha un debat darrerament que evidencia una gran preocupació social pels efectes de la tecnologia en infants, adolescents i joves. Les escoles i moltes famílies s’estan mobilitzant i involucrant per buscar altres models. I la lectura és una gran alternativa que compensa les mancances derivades de l’abús de les TIC com la falta de concentració o d’estabilitat emocional.

 

El pla lector a l’escola

A l’Escola Ginebró creiem fermament en la importància de la lectura i l’escriptura en el procés d’aprenentatge de l’alumnat. 

El nostre pla lector busca desvetllar la curiositat pels llibres, fomentar l’hàbit lector, facilitar l’accés al saber, activar la ment, la imaginació i la creació. Ho fem a través de la lectura individual i col·lectiva, la lectura en veu alta d’alumnes i mestres, amb els contes per llegir, per explicar i per compartir, i també gaudim amb els esmorzars literaris i els clubs de lectura.

Els treballs d’autor ens permeten aprofundir en les seves obres i sempre que podem aprofitem l’ocasió per convidar i conèixer a autors/es o il·lustradors/es, que ens expliquen la seva feina i vivències de primera mà. Al llarg dels anys ens han visitat artistes com Manolo Garcia, Bernardo Achaga, Gusti, Ricardo Alcántara, Carme Solé, Bel Olid, Maria Barbal, Anna Manso, Maria Girón, Joan Garriga o Marianne Dubuc. Aquestes visites tenen un impacte molt positiu, perquè ens apropen a la cultura. I també hem fet homenatges molt especials a d’altres com Gianni Rodari, Roald Dahl i Astrid Lindgren. 

Cal trobar espais tranquils tant a l’escola com a casa, per gaudir amb la lectura. I aconseguir la implicació de les famílies, ja que el seu paper és fonamental. 

Escoles i famílies hem d’unir esforços i acompanyar als nostres infants, adolescents i joves a treure tots els seus talents i perseguir els seus somnis. 

 

Neurociència i lectoescriptura

L’equip de l’Escola Ginebró som plenament conscient del repte que tenim com a educadors i de la importància de mantenir-se al dia. És per això que aquest curs estem fent la formació “Aprendre a llegir des de la neurociència”, amb l’experta Isabel Prieto. Aquestes sessions aporten eines per acompanyar als nens i nenes en el seu desenvolupament neurofisiològic i conèixer millor quines són les bases necessàries per consolidar l’aprenentatge de la lectura i adquirir una bona comprensió lectora. Entrenar les habilitats prelectores, la consciència fonològica i atendre el desenvolupament motor, visual i auditiu són clau per millorar la comprensió lectora.