MIRA’M 2017

Des del batxillerat artístic del Taller Ginebró, estem molt contents de convidar-vos aquest divendres 27 a les 19 h a …l’estació és allàl’espai d’arts de Cardedeu, a la inauguració de MIRA’M. Es tracta d’una exposició de gravats i dibuixos dels alumnes de 2n de batxillerat a Dibuix Artístic, resultat d’un procés acompanyat per l’artista i dibuixant Patricio Vélez.
Ens agradaria molt veure-us-hi i compartir aquest projecte amb vosaltres!
_______
MIRAM  
     2  0  1  7
L’art, com a mètode de creació o pel que fa a la observació, és un camí de coneixement del món i, potser de forma més rellevant, d’auto-coneixement. És una eina que ens permet mirar-nos, una creació que ens retorna la mirada i ens ajuda a configurar la nostre pròpia identitat. El que hi veiem ens parla, tot sovint, del que som.
Miram és el resultat del treball dels alumnes de 2n de batxillerat artístic del Taller Ginebró a la matèria de Dibuix artístic en col·laboració amb l’artista Patricio Vélez i el seus procediments de dibuix en paper carbó i de gravat.
cartell MIRA'M'

 

EL DIBUIX COM A PROJECCIÓ!

A classe hem pres consciència de la percepció en el procés de dibuix
Dibuixant a través de la transparència

Hem superposat la transparència i el suport rígid sobre l’objecte tal i com el percebem. Tancant un ull, hem dibuixat el que es veu, talment com si es calqués la realitat.

Complementa molt bé la teoria de projeccions de la percepció humana i com es tradueix de les tres dimensions al pla del paper, a través dels diversos procediments del dibuix.

 

Les tres dimensions de l’espai:
amplada, alçada i profunditat.

 
Les dues dimensions de les
superfícies del dibuix o de la
pintura.

 

Artistes històrics com Alberti o Durero, feien servir tècniques relativament similars. Aquesta activitat ens pot portar a comprendre millor les seves reflexions sobre la percepció.

Durero

 

 

 

 

 

Gravat de Durero on representa un sistema de dibuix de la realitat amb una retícula: “Permite representar cada cuerpo al tamaño requerido, más grande o más pequeño. Es más útil que el vidrio porque es más libre.”
El dibuixant observa des d’un punt fix a través d’un marc quadriculat amb fils. Allò observat ho registra en el paper que té damunt la taula, quadriculat amb les mateixes dimensions del marc.

 

En aquest altre gravat d’Albert Durero podem apreciar un sistema de representació de la forma a l’espai (instrument musical en posició d’escorç) a partir dels diversos punts que el configuren. És realment fàcil fer una analogia d’aquest sistema amb el que utlitzem amb el vídre.

Ens serveix per a experimentar sobre les nocions bàsiques del comportament de la llum com a element físic i sobre la utilitat i vericitat de la perspectiva cònica. També permet l’experimentació i la distorció, si plantegem el plà de projecció de forma obliqua (si posem el vidre en diagonal). Aquí s’hi poden veure uns quants exemples del procés i de l’experimentació:

IMG_20170112_084505 IMG_20170112_084628 IMG_20170112_084604 IMG_20170112_090006 IMG_20170112_085628 IMG_20170112_085503
IMG_20170112_085010

L’ARTISTA A L’AULA – Processos artístics amb Patricio Vélez 

“Allibereu-vos de la mania de fer-ho bé, de la mania de quedar bé” ens deia l’artista Patricio Vélez. Amb ell hem pogut qüestionar la finalitat del dibuix, desbloquejar i flexibilitzar les limitacions de la nostra pròpia mirada. En certa manera hem pogut anar re-aprenent a dibuixar des d’altres perspectives.

El mètode que ens va proposar és el de treballar amb llapis sobre paper carbó. Al dibuixar a través del paper de calc, perdíem la noció del resultat i trencàvem la continuïtat i el control del dibuix, a favor d’accentuar les sensacions del llapis esgarrapant el paper, com un apèndix del propi cos, remarcant la gestualitat, la velocitat, la intensitat,… i la relació física i sensorial amb els materials.

PV PV' PV'' PV'''

 

“L’exercici succeeix a la mirada, a la ment, més que al paper” Amb aquest exercicis ens qüestionem els sentits relacionats amb el dibuix i la mirada. Ens hi aproximem des d’una noció més global i conjunta, tot entenent el paper de la sinestèsia en el fet de dibuixar.

Ens plantegem el repte de fer 3 quaderns de 10 dibuixos cada un fets amb la tècnica del paper carbó. La temàtica proposada és l’autoretrat de tal manera que 10 dels dibuixos són autoretrats observant-nos en un mirall (com ens veiem), uns altres 10 són visions imaginaries d’un mateix (com ens projectem) i els últims 10 són dibuixos que cada un dels nostres companys i companyes ens ha fet (com ens veuen els altres).

Finalment, de tot aquest procés n’hem extret un nou dibuix que hem reproduït i plasmat a través de la tècnica del gravat en punta seca sobre planxa de coure. Els resultats són els autoretrats dels 11 alumnes que veureu exposats a …l’estació és allà.

Les cadires giratòries!

Aquesta setmana, a Dibuix Artístic de primer, hem utilitzat un recurs cinematogràfic per a crear un parell de gifs animats força interessants.

Picture

Picture

Com si fóssim els germans Wachowski hem envoltat dues cadires, no de càmeres, sinó de dibuixos amb punts de vista diferents.
El dibuix ens serveix així per analitzar i per a conèixer. Aquí teniu els resultats:

output_cbr4uhoutput_glhzc2